3

Schiphol C2000 Terminal

Haarlemmermeer

Opdrachtgever:

Oppervlakte (BVO):

Architect:

Constructeur:

UNStudio | HOK

101.334 m²

UNStudio | HOK

Arup

Schiphol breidt de luchthaven de komende jaren uit met een nieuwe pier (2019) en een nieuwe terminal (2023). De uitbreiding is nodig voor de versterking van de concurrentiepositie van de Mainport Schiphol, om mee te groeien met de groei van de luchtvaart en om de positie van ‘preferred airport’ bij zowel luchtvaartmaatschappijen als reizigers verder te ontwikkelen. De ambitie van Schiphol voor de nieuwe terminal is om een nieuwe standaard neer te zetten voor de luchtvaart.

Vijf (deels internationale) consortia hebben aan een jury van experts hun ontwerp voor de nieuwe terminal van Schiphol gepresenteerd. Het ontwerp van UNStudio & HOK is uitgewerkt door het consortium waar tevens Arup, RLB en SkaaL onderdeel van uitmaakten. Dit ontwerp speelt in op de verschuiving van een dominant verkeersmodel naar een steeds onderling verbonden openbaar vervoermodel. Als zodanig voorzag het consortium de volgende stap in deze evolutie van Schiphol als luchthavenstad. Om deze algemene multimodale visie in het ontwerp te bereiken, is de nieuwe terminal gekoppeld aan bestaande centrale openbare pleinen en openbaar vervoer via de kortst mogelijke route, terwijl duidelijke zichtlijnen de passagiers in staat stellen om intuïtief hun reis te vervolgen. Een voetgangersbrug verbindt de nieuwe terminal met de grote centrale binnen- en buitenpleinen waarin de huidige transportlijnen (trein, taxi, bus) zijn ondergebracht.

SkaaL heeft het bouwkostenmanagement uitgevoerd tijdens de tenderfase. Binnen deze rol heeft SkaaL op basis van de opgestelde begrotingen bouweconomisch advies uitgebracht aan het ontwerpteam.

SkaaL B.V.

Postjesweg 175, 1062 JN Amsterdam

+31 (0)20 800 6608

info@skaal.nl